ÉRZELMEINK EGYENSÚLYA

Bizonyára már veled is előfordult, hogy érzelmileg összegabalyodtál, s nem tudtad, hogy most mi is van… Esetleg ez az állapot tovább tartott, mint pár nap, s nem tudtad, hogy mihez is kezdj az érzéseiddel. Az alábbi tanácsok arra szolgálnak, hogy rendet tudj teremteni az érzelmeid és természetesen a józan gondolkodásod között, hiszen az érzelem és az értelem úgy kapcsolódik egymáshoz, mint a madár két szárnya; ahhoz, hogy repülni tudjon, mindkettőre szüksége van…

1, FOGADJUK EL AZ ÉRZÉSEINKET

A harag, a bánat, a félelem, és a többi negatív érzés mind szorongást okoz. Megpróbálhatunk érzelemmentesen megközelíteni egy problémát, megpróbálhatjuk elfojtani az érzelmeinket, azonban hosszú távon egyik módszer sem vezet megoldáshoz. Sokkal célravezetőbb megélni és kifejezni az érzelmeinket. A sírás, a félelem, a harag, az öröm, a nyugalom hozzá tartozik az életünkhöz – s így jogunk is van ahhoz, hogy átéljük és kifejezzük éréseinket.

2, ISMERJÜK MEG GYENGE PONTJAINKAT

Ha rájövünk arra, hogy mely élethelyzetek és körülmények vannak ránk negatív hatással, akkor ezzel a tudással felvértezve könnyebben küzdhetünk meg a stresszhelyzetekkel. Amikor valamilyen kellemetlen érzés bukkan fel bennünk, akkor megpróbálhatjuk meghatározni a rossz érzés okát, s így nem válunk érzelmeink játékszerévé. Segítséget jelenthet az is, ha egy stresszhelyzetet több szempontból gondolunk át, s így keresünk rá megoldást.

3,FEJLESSZÜK ADOTTSÁGAINKAT ÉS ÉRDEKLŐDÉSÜNKET

Amennyiben unatkozunk és nincs életcélunk, akkor könnyen boldogtalanokká válhatunk. Fontos, hogy találjunk magunknak olyan tevékenységet, amit szeretünk csinálni és kikapcsolódást jelent számunkra. Ilyen lehet az olvasás, a képzőművészet, a sport, a színház, az ismeretterjesztő irodalom, a barkácsolás, a sütés-főzés… Természetesen, ahogyan egyre jobban megismerünk egy területet, azáltal egyre inkább növekedhet az önbecsülésünk is.

4, LEGYENEK KAPCSOLATAINK

Társas lények vagyunk, Isten személyes kapcsolatokra teremtett bennünket. A legtöbb mentális zavar oka az elszigeteltség és a magányosság érzéséből fakad. Ha minden figyelmünket csak önmagunkra és saját problémáinkra fordítjuk, akkor az eredmény az egészségtelen magunkba temetkezés lesz. A barátaink viszont segíthetnek érzelmeink kifejezésében, problémáink megoldásában.

5, TUDJUK, MIKOR KELL SEGÍTSÉGET KÉRNI

Be kell ismernünk: a túl bonyolult problémákat nem tudjuk egyedül megoldani. Amikor úgy érezzük, hogy nem tudunk problémáink felett uralkodni, érzelmileg nem tudjuk önmagunkat kibogozni, akkor kérhetjük egy szakember segítségét. Ez a szakember lehet szakképzett lelkigondozó, pszichológus vagy pszichiáter. A segítségkérés nem a gyengeség jele, hanem azt fejezi ki, hogy képesek vagyunk racionálisan gondolkodni és tudatában vagyunk „lelki szegénységünknek”. A pszichológiai segítségért fordulást ugyanúgy kell felfogni, mint azt, amikor egészségügyi problémáinkkal a háziorvosunkhoz fordulunk.

S végzetül még egy jó tanács: Érezzétek és lássátok meg, hogy jó az Úr! Boldog az az ember, aki őbenne bízik.” Zsoltárok 34,9